Recension: Hirohitos War
top of page
  • Skribentens bildMattis Bergwall

Recension: Hirohitos War

Uppdaterat: 28 aug. 2023

Okej, den här gången kör vi recension av Hirohitos War av Francis Pike. Som sagt är det svårt att skildra andra världskriget – framför allt när det handlar om hela fronter, men som sagt finns det de som lyckas. En av dessa är Francis Pike.

Pike lyckas nämligen i Hirohitos War beskriva hela Stillahavskriget i en bok – låt vara att det är en bok tjock nog för att dess appendix, bilder och källförteckning fick läggas ut på nätet för att boken skulle gå att binda, men ändå.

Resultatet är briljant. Detta är boken som fick mig att bli intresserad av kriget mellan USA och Japan tillika den bok som Dan Carlin läst högt ur i vid det här laget nio timmar och kallat för poddar. Pike beskriver krigets samtliga aktörer och krigsskådeplatser, men lyckas även väva fram porträtt av generaler, politiker och skyttesoldater från snart sagt alla sidor.

Du får här läsa om slagen, strategierna, krigsindustrin, logistiken, sjökriget, landkriget, flygkriget, vapenutvecklingen – ja allt! Därtill finns flera intressanta nedslag i populärkultur, sociala strukturer, fördomar och så vidare. Hirohitos War är med andra ord en rakt av imponerande prestation och därtill en prestation som inte är det minsta jingoistisk. Pike ger japanerna stort utrymme och därtill en hel del empati (dock inte nödvändigtvis sympati) samt förklarar varför de sina beskedliga resurser till trots var så svåra att besegra.

Finns skavanker? Ja, och det tror jag är oundvikligt i ett så här ambitiöst verk. Pike hade exv. kunnat utgå från modernare forskning om Kokoda och jag misstänker att han fått vissa siffror om bakfoten. Samtidigt känns dessa invändningar som rätt små om man ser till hur mycket boken lyckas med. Vill du få en god förståelse för hur Stillahavskriget utbröt, utkämpades, avslutades och upplevdes så är det här din perfekta gateway drug.

Rekommenderas framför alla andra översiktsverk om kriget mellan USA och Japan.

10/10

Det slitna omslaget av Hirohitos war