Recension: The Price of Glory
top of page
  • Skribentens bildMattis Bergwall

Recension: The Price of Glory

Uppdaterat: 28 aug. 2023

Okej, vi nämner den i avsnitt 22 så då kan vi gott göra en recension av den – The Price of Glory av Alistair Horne. Den här boken brukar ofta framhållas som det definitiva verket om Verdun 1916 … vilket det inte är eftersom definitiva verk är någonting som försäljningsavdelningar snarare än historiker pratar om.

Däremot är den ett mycket bra verk om slaget – trots (delvis på grund av) att den gavs ut för första gången 1962. Att den har några år på nacken märks bland annat på att Horne faktiskt uppehåller sig rätt mycket vid strategiska och operativa skeenden medan modernare böcker tenderar att hålla sig mer till mullvadsexistensen nere i skyttegravarna.

Männen i linjen glöms dock knappast bort – tvärtom. Horne intervjuade flera av de gamla veteranerna under arbetet med boken vilket ger hans verk en mycket stark närhetskänsla. Att han därtill själv talade både franska och tyska – vilket märks i litteraturlistan – är av godo eftersom brittiska historiker allt som oftast på grund av språkkunskapliga brister bara använder sig av källor som är skrivna på engelska.

Med andra ord rör sig boken från de högre strategiska sfärerna ner till soldatnivån. Horne benar ut logistik och flygstrid, granattyper och infanteritaktik, men dess starkaste sida är att den är så välskriven. Horne tillhörde uppenbarligen den typ av historiker som ansåg att historia både kan och bör vara läsvärd. Sålunda är boken fylld av tänkvärda och rentav vackra meningar som kopplat med Hornes öga för detaljer gör det hela till mycket njutbar läsning.

Finns det något smolk i bägaren? Tja, som sagt är det ett tag sedan som The Price of Glory publicerades vilket gör att en del modernare forskning inte kunnat komma författaren till godo. Därtill så är det en rätt kort bok vi talar om vilket gör att du med Horne får en skiss av och en känsla för slaget, men att du får söka dig annorstädes om du vill ha en verklig djupdykning.

‪8/10

Omslag av Price of Glory

140 visningar0 kommentarer