Recension: This Kind of War
top of page
  • Skribentens bildMattis Bergwall

Recension: This Kind of War

Uppdaterat: 28 aug. 2023

Okej, den här gången kör vi en recension av This Kind of War av T.R. Fehrenbach. Boken kom redan 1963 och avhandlar Koreakriget – ett krig författaren själv utkämpade; först som plutonchef och till slut som bataljonchef.

Den är strukturerad på samma sätt som alla böcker om Koreakriget – dvs. att krigets första år upptar kanske ‪500 av bokens ca 700 sidor; så från 38:e breddgraden, till Pusan, till Inchon, till Yalu, tillbaka till 38:e. Därefter stiltje. Att Fehrenbach tjänstgjorde i amerikanska 2. infanteridivisionen märks. Dels för att divisionen ges väldigt mycket utrymme i boken, dels för att den beskrivs med betydligt större inlevelse än andra förband.

Det som gör This Kind of War ovanlig är dock att den på många sätt är ett försök att skriva ett slags krigsfilosofi med Koreakriget som kanvas. Fehrenbachs tes är i grund och botten att värnpliktsarméer är utmärkta för vad han kallar korståg (dvs. exv. andra världskriget), men mentalt outrustade för att bedriva vad han benämner legionärskrig (dvs. exv. Korea- och Vietnamkrigen – alltså avgränsade konflikter där slutmålet inte är total seger och ett totalt förintande av fienden).

Detta är en tes han driver med framgång och att han över huvud taget överväger att sätta på sig filosofihatten är ett av många tecken på att boken har några år på nacken. Ett annat är att boken är extremt välskriven. Modern historia (både militärhistoria och social- eller kulturhistoria) kan ofta vara lite stelbent och orolig medan historia av äldre modell oftare vågar ta ut svängarna i både språk och tanke. Fehrenbach är sålunda flyhänt med sina omdömen och drar sig inte för att avfärda hela kontinenter i enskilda bisatser.

Att boken inte skrevs igår har dock en del negativa konsekvenser. Författaren verkar anse att litteraturlista, notapparat och källförteckning är en angelägenhet för lägre stående varelser. Sålunda är det omöjligt att veta var han får sina uppgifter ifrån och detta gäller särskilt när han beskriver kommuniststyrkornas numerär och förluster. Slutligen märks det att han tappar intresset för ämnet under de sista 150 sidorna vilket gör att läsaren gör detsamma.

All in all: en bra bok med några skavanker.

‪7/10

Omslaget av This Kind of War